ZUINIG EN GEZOND

Och wat ben ik toch een domoor. Zitten we al in de derde week van het nieuwe jaar en heb ik je nog niet eens een uitleg over het opstellen van een weekmenu gegeven. Terwijl het je zo veel extra rust kan brengen! Waarom is het eigenlijk handig om een weekmenu te maken en wat zijn er nu precies de voordelen van?

Je kunt jezelf vast heel makkelijk het beeld schetsen van een drukke, hectische dag. Nu in de lockdown met het thuis les moeten geven aan één of meerdere kinderen en ook je eigen werkzaamheden door willen laten gaan zijn deze dagen meer regel dan uitzondering geworden. Aan het einde van de dag ben je vermoeider dan voorheen en eigenlijk het laatste waar je aan wilt denken is het maken van een (uitgebalanceerde) maaltijd. Maar je zult wel moeten. De situatie waar we ons nu in bevinden blijft nog wel even duren en herhaaldelijk die snelle, makkelijke hap is inmiddels ook niet meer goed te praten. Toch? Maar wat als alle ingrediënten voor de maaltijd al voor je klaar zouden liggen. Zou het niet een stuk makkelijker en rustiger zijn als je ze alleen nog maar hoeft te verwerken tot één smakelijk geheel, zonder eerst nog uit te vogelen wát je wilt gaan maken?

Door één keer in de week even te gaan zitten en te bedenken wat je de komende week wilt gaan eten bespaar je jezelf een hoop onrust. Ook de rest van het gezin kan er meer rust door vinden; ze weten op voorhand al wat er op het menu zal staan. Met het vooruit plannen kun je rekening houden met afspraken voor de komende week en op een verwachte drukke rommeldag kun je een eenvoudige maaltijd plannen. Heb je het vermoeden een vrij rustige dag te hebben, plan dan een wat bewerkelijker maaltijd in. Hoe dan ook: door vooruit na te denken over wat er op het menu komt te staan kun je maaltijden beter balanceren en op elkaar afstemmen. Wissel een oer-Hollandse prak eens af met een oosterse of Italiaanse maaltijd, probeer één of twee dagen van de week geen vlees te eten en plak minimaal één keer een maaltijd met vis in je menu. 

Door maaltijden goed op elkaar af te stemmen (bijvoorbeeld een Italiaanse pasta - makkelijk zonder vlees te maken - en later in de week van de overgebleven groenten een Hollandse tomaten/groentesoep) zorg je niet alleen voor een gezond evenwicht; je zult ook minder voedingsmiddelen weg gaan gooien en zo ongemerkt zuiniger om gaan met het geld wat je tot je beschikking hebt.

Pak er in je FAMILY HOME PLANNER de maand 'Januari' eens bij en blader naar het blad van het weekmenu. Duik in je koelkast, kijk welke groenten je nog hebt liggen en plan deze ergens in voor de opkomende week. Wat heb je hierbij nodig om een complete maaltijd te kunnen maken? Misschien heb je nog een goede voorraad aardappelen liggen of zit je zonder en kies je voor een maaltijd met rijst, quinoa of pasta. Ligt er in de vriezer misschien nog wat vlees of vis? Geef ook die een plaats in je menu. Hoe ver ben je al gekomen?

Heb je niet genoeg voor het maken van de zeven maaltijden, schrijf dan op een briefje wat je per maaltijd nog nodig hebt. Dat kan zijn een stuk vlees, wat groenten of verse kruiden of een ander ingrediënt om - naast de basis ingrediënten zoals olie of gedroogde kruiden - je maaltijd compleet te maken. Hou het eenvoudig en simpel, haal alleen de boodschappen die je voor jouw uitgekozen maaltijden nodig hebt. Vul de boodschappen eventueel nog aan met wat vers fruit, een schoonmaakmiddel waar je zonder zit of wat lekkers voor bij de koffie, maar laat je niet verleiden meer in huis te halen dan dat.

Check elke morgen voor een kort moment je weekmenu, haal eventueel uit de vriezer wat voor de avond ontdooid moet zijn en laat los. Geen zorgen meer daarover, een last minder aan je hoofd. Wie wenst dat (nu) niet? 

Vind je het lastig zelf wat eenvoudige maaltijden te verzinnen, kijk dan naar de verschillende voorbeeldmenu's die in de FAMILY HOME PLANNER voorbedrukt staan of klik onder aan de pagina op de link van het label 'weekmenu'. Misschien allemaal niet helemaal jouw gading, maar het zal je vast en zeker inspireren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten